3-4 Ετών
Κοινωνικές/Συναισθηματικές Δεξιότητες
- Συμμετέχει σε παιχνίδι με άλλα παιδιά, αρχίζει να αλληλεπιδρά
- Μοιράζεται τα παιχνίδια του, περιμένει τη σειρά του (με βοήθεια)
- Αρχίζει το δραματικό παιχνίδι, παίζει ρόλους
- Μιλά στο τηλέφωνο με οικεία πρόσωπα
Γνωστικές Δεξιότητες
- Αναγνωρίζει και ταυτίζει έξι χρώματα
- Ονομάζει τουλάχιστον ένα χρώμα
- Ζωγραφίζει μερικώς αναγνωρίσιμη εικόνα, που βγάζει νόημα για το παιδί (αν όχι για τον ενήλικα), ονομάζει και εξηγεί τη ζωγραφιά του
- Ξέρει την ηλικία του
- Ξέρει το επίθετο του και την οδό που μένει
- Η προσοχή του έχει μικρή διάρκεια και διασπάται εύκολα, μαθαίνει μέσω της παρατήρησης και μίμησης ενηλίκων και μέσω της καθοδήγησης
- Κατανοεί τη χρησιμότητα αντικειμένων και την κατηγοριοποίηση τους
- Καταλαβαίνει έννοιες όπως «χθες», «καλοκαίρι», «απόψε»
- Αρχίζει να αντιλαμβάνεται το παρελθόν και το παρόν
- Ακολουθεί βασικούς κανόνες σε απλά ομαδικά παιχνίδια (π.χ. κυνηγητό)
Δεξιότητες Λόγου και Ομιλίας
- Κατανοεί και χρησιμοποιεί τον πληθυντικό
- Μπορεί να πει μια ιστορία χρησιμοποιώντας απλές προτάσεις
- Οι προτάσεις του μπορεί να αποτελούνται από 3-5 λέξεις
- Κατανοεί και ακολουθεί σύνθετες οδηγίες
- Κάνει ερωτήσεις τύπου «γιατί;» και «πώς;»
- Παράγει ομιλία που είναι κατανοητή κατά 90%
- Έχει λεξιλόγιο 1000 λέξεων
4-5 Ετών
Κοινωνικές/Συναισθηματικές Δεξιότητες
- Παίζει και αλληλεπιδρά άνετα με τα άλλα παιδιά
- Το δραματικό παιχνίδι πλησιάζει περισσότερο την πραγματικότητα, δίνεται έμφαση στη λεπτομέρεια, στον χώρο και στον χρόνο
- Μεταμφιέζεται
- Δείχνει ενδιαφέρον στην εξερεύνηση των διαφορών των δύο φύλων
- Διατυπώνει συναισθήματα (π.χ. «θύμωσα»)
- Αρέσκεται να συμμετέχει σε συζητήσεις ενηλίκων
Γνωστικές Δεξιότητες
- Δείχνει και ονομάζει 4-6 χρώματα
- Αναγνωρίζει το τρίγωνο, τον κύκλο και το τετράγωνο
- Γνωρίζει και ονομάζει χωρικές έννοιες όπως «από πάνω», «πίσω», «μακριά», «κοντά»
- Ταυτίζει εικόνες γνώριμων αντικειμένων
- Κατανοεί την έννοια του αντίθετου
- Ζωγραφίζει άνθρωπο με 2-6 αναγνωρίσιμα χαρακτηριστικά, όπως κεφάλι, χέρια και πόδια
- Ζωγραφίζει, ονομάζει και περιγράφει αναγνωρίσιμες εικόνες
- Μετράει ως το 5
- Ξέρει την πόλη και την οδό του σπιτιού του
- Έχει μεγαλύτερη διάρκεια προσοχής, μαθαίνει μέσω της παρατήρησης και της εξερεύνησης, η προσοχή του διασπάται εύκολα
- Οι χρονικές έννοιες διευρύνονται, μπορεί να μιλήσει για χθες ή την προηγούμενη εβδομάδα, για το σήμερα και για το τι θα γίνει αύριο
- Κατανοεί έννοιες όπως «το πρωί», «μετά», «το μεσημέρι»
Δεξιότητες Λόγου και Ομιλίας
- Οι προτάσεις του αποτελούνται από 5-6 λέξεις
- Αντιλαμβάνεται σύνθετες προτάσεις
- Κάποια γράμματα όπως το /σ/ , /ρ/ πιθανόν να μην προφέρονται καθαρά
- Χρησιμοποιεί σωστά τον ενεστώτα και τον αόριστο
- Χρησιμοποιεί λέξεις όπως «νομίζω» ή «ελπίζω»
- Κάνει πολλές ερωτήσεις, ρωτά «ποιος;» και «γιατί;»
- Έχει λεξιλόγιο περίπου 1500 λέξεων
- Εκφράζεται χρησιμοποιώντας λόγο κατανοητό από όλους
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου