Παρασκευή, 18 Μαρτίου 2016

ΨΑΛΙΔΙ ΚΑΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΓΡΑΦΗΣ










Η χρήση ψαλιδιού είναι μια πολύ σημαντική δραστηριότητα που βελτιώνει τον αμφίπλευρο συντονισμό των παιδιών στη προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.Η ορθή λαβή σύλληψης είναι και αυτή τριποδική όπως και στο εργαλείο γραφής ,με μια στροφή στο βραχίονα και το καρπό 45 μόλις μοιρών.Στην ουσία η λαβή είναι ίδια απλά αλλάζει η κλίση του χεριού. Στις 4 πρώτες εικόνες το παιδί κρατά με διποδική λαβή το ψαλίδι και το άλλο του χέρι δε συγκρατεί σωστά το αντικείμενο που θέλει να κόψει με αποτέλεσμα σαν αυτό της 5ης εικόνας..το κόψιμο δεν είναι εύστοχο και σταθερό καθώς και η λαβή είναι κουραστική .
Από την ηλικία των 4 ετών ένα παιδί  μπορεί να εκπαιδευτεί πάντα με επίβλεψη ενήλικα και να κόβει ευθείες γραμμές σε χαρτί για  εκπαίδευση βάζοντας τον δείκτη και μέσο στη μια υποδοχή και τον αντίχειρα στην άλλη. Μεγαλώνοντας αυξάνουμε τη δυσκολία σταδιακά ώστε να μπορεί να κόψει ημικύκλια και γωνίες και δίνουμε πιο σκληρό χαρτί ή και πλαστελίνη να κόψει για να αυξηθεί ο έλεγχος και η δύναμη στους μύες των δακτύλων.
Απο την 6η εικόνα ως την τελευταία διακρίνουμε την τριποδική λαβή και συγκράτηση του αντικειμένου με ορθό τρόπο με πολύ καλό αποτέλεσμα.
Μπορούμε να βρούμε εικόνες και να τις χωρίσουμε σε ίσα κομμάτια και να κοπούν ώστε να γίνει ένα παζλ όπως δείχνει η 6η και 7η εικόνα . Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που είναι κατάλληλες για εξάσκηση στη χρήση του ψαλιδιού.
Τα οφέλη από τη χρήση του είναι αρκετά γιατί εκτός της βελτίωσης και στη γραφή, προσφέρει και βελτίωση στον οπτικοκινητικό συντονισμό, τη λεπτή κινητικότητα και στον αμφίπλευρο συντονισμό.
Ανάλογα την δραστηριότητα που χρησιμοποιούμε βελτιώνουμε και άλλες δεξιότητες όπως πχ την οπτική συνέχεια και διάκριση όπως στη περίπτωση με τα παζλ.
Πολλές φορές οι γονείς θεωρούν απαγορευτικό το ψαλίδι και δεν αφήνουν τα παιδιά να κόψουν, με αποτέλεσμα δυσκολία στις δεξιότητες γραφής. Υπάρχουν πολλών ειδών ψαλίδια ακόμα και ασφαλείας με στρογγυλεμένες άκρες στα βιβλιοπωλεία που μπορούν να προμηθευτούν και φυσικά να μπορούν να επιβλέπουν δύο φορές τα παιδιά την εβδομάδα για μισή ώρα ώστε να μπορούν τα παιδιά να εκπαιδευτούν με ασφάλεια.  

Πολιτάκη Μαρκέλλα Εργοθεραπεύτρια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου