Φυσιολογική ανάπτυξη παιδιού από 1 έως 2
χρονών:
Στην
αδρή κινητικότητα:
- σε ηλικία 13 μηνών περπατάει χωρίς υποστήριξη
- το ασταθές περπάτημα του παιδιού γίνεται όλο και πιο συντονισμένο
- κατεβαίνει σκάλες (μπουσουλώντας)
- κάθεται ανακούρκουδα
- χρησιμοποιεί κουνιστά παιχνίδια (άλογο)
- μπορεί να ρίξει την μπάλα κρατώντας την ισορροπία του (18 μηνών)
- πηδάει με τα δύο πόδια (18 μηνών)
- κάθεται μόνο του σε καρέκλα (18 μηνών)
- τραβάει παιχνίδια με ένα σκοινί όταν περπατάει.
Στην
λεπτή κινητικότητα:
- 1ος έτους χτίζει πύργο με τρία ξύλινα τουβλάκια
- πιάνει το μολύβι παλαμιαία και κάνει γραμμές (15-16 μηνών)
- μεταχειρίζεται μολύβι και χαρτί (18 μηνών)
- 2 χρονών ανοίγει πόρτες και περνάει μεγάλες χάντρες σε κλωστή.
Στη
γνωστική ανάπτυξη:
- από 12 μέχρι 18 μηνών βρίσκεται το παιδί στις Τριτογενείς ανακυκλωτικές αντιδράσεις σύμφωνα με τον Piaget
- το παιδί χρησιμοποιεί τη μέθοδο δοκιμής και σφάλματος (πειραματισμού) για να λύσει διάφορα προβλήματα
- ερευνά επίμονα τα αντικείμενα ώστε να πετύχει το ζητούμενο αποτέλεσμα
- χρησιμοποιεί αντικείμενα και εργαλεία για να φτάσει στο στόχο του
- όταν έχει παρακολουθήσει ένα γεγονός το θυμάται και μπορεί να το μιμηθεί
- υπάρχει η αρχή της κατηγοριοποίησης με βάση το σχήμα, τη λειτουργία ή τη δράση των αντικειμένων
- από 18 μηνών μέχρι 2 χρονών, σύμφωνα με τον Piaget, βρίσκεται στο στάδιο επινόησης νέων μέσων με εσωτερικούς νοητικούς συνδυασμούς αισθησιοκινητικών σχημάτων
- αρχίζει να χρησιμοποιεί νοητικές εικόνες (υπολογίζει κάτι χωρίς να το κάνει σε πράξη)
- καταλαβαίνει τη σχέση μεταξύ εικόνων σε βιβλία και αντικειμένων
- αρχίζει να χρησιμοποιεί παιχνίδια φαντασίας
- θέλει να ξέρει το «γιατί» για τα πάντα.
Στη
γλωσσική ανάπτυξη:
- 18 μηνών, το παιδί αρχίζει να χρησιμοποιεί δύο λέξεις μαζί και έχει αρχίσει να αναπτύσσει τον ήχο της ενήλικης ομιλίας, τόνους, χροιά κ.λπ.
- 21-24 μηνών συνδυάζει δύο-τρεις λέξεις αυθόρμητα για να σχηματίσει φράση
Στο
παιχνίδι:
- χρησιμοποιεί τούβλα, χάντρες, παζλ, παιχνίδια με νερό και άμμο, παιχνίδια που απαιτεί να βάλει ένα αντικείμενο μέσα σε ένα άλλο
- από 15 μηνών αρχίζει να πιάνει το μολύβι
- στην αρχή δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τις γραμμές, αλλά σιγά-σιγά κάνει προσπάθεια να σχηματίσει ανθρώπους και γεωμετρικά σχήματα
- παίζει με πλαστελίνη, δακτυλομπογιές, πηλό
- του αρέσει να κοιτάζει βιβλία, να του διαβάζουν παραμύθια, να βλέπει παιδικά προγράμματα στην τηλεόραση.
Στις
Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής
(Δ.Κ.Ζ.):
- μπορεί να βγάλει μόνο του τα παπούτσια του (15 μηνών)
- μπορεί να φάει μόνο του, να σηκώσει το φλιτζάνι του, να πιεί και να κατεβάσει το φλιτζάνι (15 μηνών)
- έλεγχος σφιγκτήρων, ειδοποιεί τη μητέρα όταν θέλει να ουρήσει, συνήθως είναι στεγνό την ημέρα (18 μηνών)
- βγάζει γάντια και κάλτσες και ανοίγει το φερμουάρ (18 μηνών)
- καταφέρνει να τρώει καλά με το κουτάλι (18 μηνών) .
- Βιβλιογραφία : Σηφάκη, Μ. (2002). Τομέας κινητικότητας: τυπική ανάπτυξη στασικού ελέγχου. Εργοθεραπεία σε παιδιά και εφήβους με νευρομυϊκές διαταραχές: διδακτικές σημειώσεις. ΑθήναΣηφάκη, Μ. (1998). Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής ΙΙ: διδακτικές σημειώσεις. Αθήνα Illingworth, R.S. (1984). Ορόσημα ανάπτυξης. Βασική ανιχνευτική εξέταση: 0-4 χρονών (3η έκδοση). Αθήνα: Επιστημονικές Εκδόσεις Γρηγόρης Κ. Παρισιανός. Το άρθρο γράφτηκε στα πλαίσια πρακτικής άσκησης και εποπτείας
- Φουστέρη Αργυρώ Προπτυχιακή Φοιτήτρια Εργοθεραπείας
- Πολιτάκη Μαρκέλλα Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου