Κυριακή 17 Ιουλίου 2022

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗ ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΡΟΛΟΣ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΣΤΗ ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ :


 Οι στρατηγικές για τη διαχείριση περιλαμβάνουν αρκετές φορές μεθοδολογία παράκαμψης,

επιτρέποντας στο άτομο με δυσγραφία να απαντήσει προφορικά (άμεσα ή με ηχογραφημένες

απαντήσεις και όχι γραπτή εξέταση), να χρησιμοποιεί επεξεργαστές κειμένου, λογισμικό

αναγνώρισης φωνής σε κείμενο, ταμπλέτες (tablets) και πληκτρολόγια υπολογιστών, αλλά

αρκετές από τις παρεμβάσεις αυτές έχουν περιορισμένη αξία για τους περισσότερους

ασθενείς. [3][5] Οι νέες τεχνολογικές συσκευές που χρησιμοποιούνται είναι ολοένα και πιο

προηγμένες, παρόλα αυτά θα πρέπει να εξετάζεται και η άμεση εφαρμογή τους στην τάξη. [3]

Χρήσιμες φαίνονται επίσης οι συστάσεις των Εργοθεραπευτών στους δασκάλους να

μειώσουν τις μεγάλες γραπτές αναθέσεις εργασιών, να χωρίζουν τα μεγάλα έργα σε

μικρότερα, να δίνουν επιπλέον χρόνο για εργασίες στο σπίτι και στην τάξη, να χορηγούν

περισσότερα κουίζ/τεστ και να βαθμολογούν τους μαθητές με βάση μια διάσταση της

εργασίας τους την φορά (π.χ. περιεχόμενο ή ορθογραφία, όχι και τα δύο μαζί). [3][4] Η

θετική ανατροφοδότηση θα πρέπει να προέρχεται τόσο από την μεριά των δασκάλων όσο και

των συνομηλίκων-συμμαθητών. [4]

Ανεξάρτητα ωστόσο με τις τροποποιήσεις, η πρακτική της γραφής και η εκμάθηση της

σωστής τεχνικής λαβής (τριποδική στήριξη) είναι απαραίτητες για να επιτευχθεί ευκολία,

άνεση και επίτευξη του έργου της γραφή αλλά και για να εξυπηρετούνται αποτελεσματικά οι

καθημερινές ανάγκες (π.χ. συμπλήρωση έντυπου).[3][5]


Ειδικότερα στην εργοθεραπεία απαιτούνται:

 ασκήσεις για την απόκτηση λεπτής κινητικότητας

 ασκήσεις οπτικοκινητικού συντονισμού

 ασκήσεις προσανατολισμού στο χώρο και τον χρόνο

 ασκήσεις για την κατάκτηση πλευρίωσης

 ασκήσεις ενδυνάμωσης κορμού και άνω άκρων

 ασκήσεις ισορροπίας

 ασκήσεις για ενίσχυση της απτικής επεξεργασίας [3][9][11]





Επισημαίνεται η ανάγκη να επικεντρωθούμε στην εσωτερίκευση της μορφής των γραμμάτων,

στα διαστήματα μεταξύ γραμμάτων και στην χωρική οργάνωση και αντίληψη για τη

βελτίωση της απόδοσης γραφής. [4] 

Αυτό επιτυγχάνεται με:

 μεγαλύτερα μολύβια με ειδικές λαβές

 διαφορετικά είδη γραφής (ξυλομπογιές, κιμωλίες, μαρκαδόρους)

 ορθοπεδικές συσκευές και νάρθηκες

 σανίδες-ταμπλό γραφής με κλίση

 χαρτιά με ανάγλυφες-ανυψωμένες γραμμές & διαφορετικά είδη χαρτιών(πχ χαρτόνια)

 χαρτιά με υπογραμμισμένες γραμμές

 γραφή σε όρθια, πρηνή ύπτια θέση και όχι μόνο σε καθιστή [10][11]



Η πελατοκεντρική παρέμβαση τονίζει πως η συμμετοχή των ατόμων στη διαδικασία

καθορισμού στόχων θα πρέπει να είναι σε υψηλή προτεραιότητα. Σε αυτό συμβάλλουν και οι

αυτό-αναφορές των ίδιων των παιδιών για τα ελλείμματά τους και τους τρόπους με τους

οποίους αυτά σχετίζονται και με το εξωσχολικό περιβάλλον των δραστηριοτήτων

καθημερινής τους ζωής. [4]


Συμπερασματικά, η γραφή-γράψιμο είναι μια δεξιότητα που είναι βασική για τη μάθηση/

εκπαίδευση και τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής ενός ατόμου. Αναπτύσσεται στην

πρώιμη παιδική ηλικία και συνεχίζει κατά τα σχολικά χρόνια. Παρόλο που επηρεάζει αρκετά

παιδιά, η δυσγραφία και γενικότερα οι διαταραχές της γραπτής έκφρασης συχνά

παραβλέπονται από το σχολείο ως μια γνήσια διαταραχή. Σχετικά με τον μηχανισμό της

δυσγραφίας απαιτείται συνεχής έρευνα για να διευκρινιστεί ακριβώς ο ορισμός και η

αιτιολογία της διαταραχής. Ανεξάρτητα από τα συμπτώματα που παρουσιάζονται, η έγκαιρη

διάγνωση και η εργοθεραπευτική παρέμβαση συνδέεται με βελτιωμένα αποτελέσματα. Οι

πρόσθετες παραπομπές σε ειδικούς, ο έλεγχος παρακολούθησης για συννοσηρότητες

(ιατρικές, νευροαναπτυξιακές, ψυχιατρικές και μαθησιακές διαταραχές), η εκπαίδευση και

υποστήριξη της οικογένειας και η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, αποτελούν ένα μεγάλο

και αναπόσπαστο κομμάτι της ορθής αποκατάστασης.

 Η Εργοθεραπεία είναι η ειδικότητα

που ασχολείται σχεδόν εξ ολοκλήρου με την αξιολόγηση και την παρέμβαση σε παιδιά που

παρουσιάζουν προβλήματα λεπτής κινητικότητας, συντονισμού, προσανατολισμού και

πλευρίωσης αποβλέποντας στην ελάττωση των δυσλειτουργιών που σχετίζονται με την

δυσγραφία και γενικότερα των μαθησιακών δυσκολιών.


Βιβλιογραφικές αναφορές:


[1] Latoya Frolov, Mary Ann Schaepper (Aug 2021) American Psychiatric Association: What Is Specific Learning Disorder?

Ανακτήθηκε από: https://www.psychiatry.org/patients-families/specific-learning-disorder/what-is-specific-learning-disorder

[2] Peter Drotár , Marek Dobeš (Dec 2020) Dysgraphia detection through machine learning, Scientifc Reports. Ανακτήθηκε

από: DOI: 10.1038/s41598-020-78611-9

[3] Peter J Chung, Dilip R Patel, Iman Nizami (Feb 2020). Translational Pediatrics, Disorder of written expression and

dysgraphia: definition, diagnosis, and management. Ανακτήθηκε από: DOI: 10.21037/tp.2019.11.01

[4] Batya Engel-Yeger, Limor Nagauker-Yanuv, Sara Rosenblum (March/April 2009).Handwriting Performance, Self-

Reports, and Perceived Self-Effi cacy Among Children With Dysgraphia, American Journal of Occupational Therapy.

Ανακτήθηκε από: DOI: 10.21037/tp.2019.11.01

[5] Terrilynn Fox Quillen, Kate Gladstone (May 2008). About dysgraphia, Nursing. Ανακτήθηκε από:

DOI: 10.1097/01.NURSE.0000317668.40925.d8

[6] Πατρώνας Χαράλαμπος. (2021). «Η επίδραση προγραμμάτων εργοθεραπείας στη γραφή σε παιδιά με μαθησιακές

δυσκολίες» (πτυχιακή εργασία). Ανακτήθηκε από:

https://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/bitstream/handle/11400/794/Patronas_61917037.pdf?sequence=1&isAllowed=y

[7] The Science of Dysgraphia, Science. Ανακτήθηκε από: https://www.dysgraphia.life/science

[8] Clémence Lopez,  Cherhazad Hemimou , Bernard Golse, Laurence Vaivre-Douret(Sep 2018) Developmental dysgraphia is

often associated with minor neurological dysfunction in children with developmental coordination disorder (DCD)

Ανακτήθηκε από: DOI: 10.1016/j.neucli.2018.01.002

[9] Πολιτάκη Μαρκέλλα (Ιαν 2018). Εργοθεραπεία, Γραφή και Δυσγραφία. Ανακτήθηκε από:

https://markellapolitaki.blogspot.com/search?q=%CE%B4%CF%85%CF%83%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%

B9%CE%B1

[10] Kate Kelly, Understood: 8 Tools for Kids With Dysgraphia. Ανακτήθηκε από: https://www.understood.org/articles/en/8-

tools-for-kids-with-dysgraphia

[11] Η εργοθεραπεία και το παιδί: «Έχει το παιδί μου δυσγραφία; Δυσγραφία και εργοθεραπεία!». Ανακτήθηκε από:

https://sites.google.com/site/eergotherapeiakaitopaidi/home/echei-to-paidi-mou-dysgraphia-dysgraphia-kai-ergotherapeia


ΓΚΟΓΚΑΚΗ ΜΑΡΙΑ, ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ.
 ΠΟΛΙΤΑΚΗ ΜΑΡΚΕΛΛΑ  ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ , ΕΠΟΠΤΕΙΑ. Εργασία στα πλαίσια της κλινικής άσκησης 2021-2022

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου