Τρίτη 8 Ιουλίου 2014

ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΤΑΞΗ

Πολλές μαθησιακές δυσκολίες οφείλονται στη δυσκολία
συγκέντρωσης. Έτσι, συχνά, κατά τη διάρκεια
του μαθήματος, ορισμένοι μαθητές αφαιρούνται
απ' τις κινήσεις του δασκάλου, την κουβεντούλα
των διπλανών τους. ένα έντομο που πετάει ...
Μέσα σε μια τάξη τριάντα μαθητών είναι αυτονόητο
ότι η συμπεριφορά τους θα διαφέρει . Δύσκολα
λοιπόν ένα παιδί έξι με επτά ετών μπορεί να συγκεντρωθεί
αποκλειστικά στο μάθημα τη στιγμή που
συμβαίνουν τόσα μέσα στην τάξη (θόρυβοι, κινήσεις.
ψίθυροι ... ). Επιπλέον , θα πρέπει να είναι έτοιμο
ψυχολογικά, πνευματικά αλλά και σωματικά. ώστε
να αφομοιώσει αυτές τις γνώσεις . Πολλά ζωηρά
παιδιά δεν καταφέρνουν να εστιάσουν το ενδιαφέρον
τους κάπου.
Γιατί. όμως. είναι τόσο νευρικά; Ίσως γιατί το μάθημα
τους είναι αδιάφορο ή γιατί γίνεται τη λάθος
στιγμή. Έχει αποδειχτεί ότι ο εγκέφαλός μας απ' το
μεσημέρι κι έπειτα επιβραδύνει τους ρυθμούς του.
Επίσης, δεν αποκλείεται να τους λείπει ύπνος ή να
έφαγαν πολύ. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι το κλειδί
της επιτυχίας είναι να σεβαστούμε τις ανάγκες του
παιδιού. Είναι εύκολο να τηρούμε ορισμένους κα-
νόνες, όπως ένα θρεπτικό πρωινό, ένα κολατσιό
που τους αρέσει ή ένας καλός βραδινός ύπνος,
χωρίς να το επιβαρύνουμε υπερβολικά το σαββατοκύριακο,
ώστε να έχει ελεύθερο χρόνο για χαλάρωση.
Αν όλα τα παραπάνω συνδυαστούν σωστά, τότε
σίγουρα θα καταφέρουμε να το βοηθήσουμε. Η
συμβουλή μας να προσέχει την ώρα του μαθήματος
δεν αρκεί. Για να συγκεντρωθεί και να ενδιαφερθεί
πραγματικά, θα πρέπει να συμμετέχει στην
τάξη, να παρακολουθεί προσεκτικά το δάσκαλό
του, αλλά κυρίως να συνειδητοποιήσει ότι τώρα
επενδύει για το μέλλον . Για να το πετύχει, αρκεί να
μάθει να επεξεργάζεται τις πληροφορίες που δέχεται.
Έτσι, ενώ άλλα παιδιά τις μετατρέπουν σε εικόνες,
άλλα τις μετατρέπουν σε ήχους . Όταν, για
παράδειγμα , ο δάσκαλος εξηγεί πώς το νερό μετατρέπεται
σε πάγο ή πώς ο ατμός μετατρέπεται
σε νερό , θα πρέπει να δημιουργήσει στο μυαλό
του εικόνες απ' αυτά τα στάδια καθώς και να μπορεί
να τα περιγράψει. Επίσης , άλλος τρόπος είναι
να τα ζωγραφίσει σ' ένα χαρτί. Ορισμένα παιδιά
έχουν ανάγκη να επεξεργαστούν την πληροφορία
για να την κατανοήσουν.
Η μελέτη του παιδαγωγού Antoίne de La Ga-
randerίe με θέμα τη διαχείριση της πληροφορίας
απέδειξε ότι ενώ κάποιοι μαθητές μετατρέπουν
την πληροφορία σε ήχο, άλλοι τη μετατρέπουν σε
εικόνα ή σε κίνηση. Προκειμένου να καταλάβουμε,
λοιπόν, πώς λειτουργεί το μυαλό του παιδιού μας,
αρκεί να το ρωτήσουμε πώς συγκρατεί την ορθογραφία
μιας δύσκολης λέξης : τη συλλαβίζει; Τη φέρνει
σαν εικόνα στο μυαλό του ; Ή θέλει να τη γράψει;
Στην πρώτη περίπτωση είναι περισσότερο ακουστικός
τύπος, στη δεύτερη οπτικός, ενώ στην τρίτη
βιωματικός.
Τώρα λοιπόν που το παιδί γνωρίζει αρκετά
πράγματα για τον εαυτό του είναι σίγουρο ότι θα
νιώσει πιο σίγουρο και θα εκμεταλλευθεί τις δυνατότητές
του. Εμείς, απ' την πλευρά μας, μπορούμε
να το καθοδηγούμε χωρίς φυσικά να εμμένουμε
σε μια μέθοδο' γιατί ενώ μπορεί να χρησιμοποιούμε
έναν από τους τρεις τρόπους αντίληψης των
πραγμάτων, αυτό δεν αποκλείει, όμως, ότι μπορούμε
να χρησιμοποιούμε και τους άλλους δύο.
Σε γενικές γραμμές, οι ακουστικοί τύποι μπορούν
να συγκεντρωθούν εύκολα ακόμα και σε                                                                                                   αντίξοες συνθήκες, ενώ οι οπτικοί έχουν την τάση
ν' αφαιρούνται και χρειάζονται ήρεμο περιβάλλον
για να αποδώσουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου